Rozhovor s Martinem Doleželem z firmy CISCO SYSTEMS
Pro naše zákazníky nám Martin Doležel, zástupce společnosti CISCO, odpověděl na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.
Došlo u vás ve firmě v poslední době k něčemu významnému/zásadnímu?
V posledním kvartálu se výrazně projevil pozitivní efekt, který přinesla změna našeho licenčního modelu. Aktuálně je 44 % našeho obratu generováno ze softwarových subskripcí, nejsme závislí jen a pouze na prodeji hardwaru. Tím se lišíme od naší konkurence. Jde o kritický transformační krok, díky kterému jsme schopni přinést na trh inovace mnohem rychleji. Zákazníci mají k dispozici častější aktualizace funkcí, mohou lépe plánovat svoje náklady a flexibilněji škálovat licence podle aktuálních potřeb
V čem pro vás byl loňský rok nejtěžší, nebo naopak nejjednodušší?
Stejně jako jiní vendoři jsme se potýkali s dopady covidové krize, která negativně dopadla na výrobní kapacity, dostupnost komponent a ovlivnila výrobu našich prvků. To se projevilo v delších dodacích termínech a ovlivnilo to realizaci menších i větších projektů. Děkuji našim obchodním partnerům a zákazníkům za jejich trpělivost, porozumění a podporu. Vyplatilo se s nimi otevřeně problémy komunikovat, neschovávat se za korporátní prohlášení, improvizovat, hledat řešení. Když se zamyslím nad nejjednodušším, tak mně popravdě nic nenapadá. Doba prostě jednoduchá není. Ale aby to nevyznělo depresivně, stále platí, že "v jednoduchosti je síla".
Co podle vás IT trh trápí nejvíce?
Největším limitem je nedostatek zkušených lidí jak v obchodních, tak technických pozicích. Dále je to nedostatečný důraz na kybernetickou bezpečnost, kde řada firem není schopna držet tempo s četností a propracovaností útoků. Útoky rostou, ale prevence tomu neodpovídá.
V čem vidíte potenciál?
Právě v kybernetické bezpečnosti, konkrétně v cloudové bezpečnosti. Dramaticky se změnil způsob, jak všichni pracujeme a jak fungují firmy. Kyberbezpečnost se musí přizpůsobit. Nový koncept bezpečnosti SASE (Secure Access Service Edge) říká, že zaměstnance, aplikace a data musíme chránit tam, kde jsou: doma, na cestách, v cloudu. Dřívější ochrana perimetru firmy už nestačí. Cisco má v SASE bezkonkurenčních řešení, je to naše klíčové bezpečnostní téma.
O jaké vaše produkty je na českém a slovenském trhu největší zájem?
Stále přetrvává zájem o klasický switching a wifi. K nim se přidává nástroj DNA Centrum, který slouží k inteligentnímu managementu a správě sítí. Výrazně jsme posílili pozici brandu Meraki. Tradiční síťaři znají naše portfolio Catalyst a Meraki nabízí také kompletní sítové portfolio, jehož výhodou je cloudový management, žádná "command line". Silně rezonuje v retailové vertikále. Jsme rovněž velice silní v oblasti datacentrového switchingu, kde je nositelem značka Nexus. A věříme, že softwarově definované sítě SD-WAN a výše zmiňované Cisco SASE jen potvrdí naší technologickou vyspělost a podpoří silnou pozici Cisco na trhu.
Proč by měli koncoví zákazníci pracovat právě s vašimi produkty?
Jsme jediný vendor svého druhu, který nabízí kompletní portfolio: od klasické síťové infrastruktury, jako je LAN, WLAN nebo routing, přes bezpečnost, která je pro nás integrální součástí sítě. Nabízíme portfolio nejen pro velké společnosti, ale i pro střední nebo SMB. Nejsme dodavatelem jen pro velké banky nebo nadnárodní společnosti, jak mnohdy slyším, ale máme portfolio i pro malé firmy nebo soukromníky. A to více než 15 let. Kromě klasické infrastruktury nabízíme datacentrová řešení postavená na bázi Cisco UCS serverů (Unified Computing Systems) a vstoupili jsme také do prostředí aplikačního monitoringu, kde nabízíme řešení pod názvem AppDynamics a ThousandEyes.
Jak se obecně daří Vaší značce v ČR/světě?
Pohled na cenu našich akcií na burze ukazuje, že se Ciscu ve světě i v ČR daří velice dobře. Samozřejmě, že uplynulé dva roky covidu byly tvrdou zkouškou pro každého, komplikace ve výrobě ovlivnily dodací lhůty, které se dostaly na hodnoty, jaké by si nikdo z nás nedokázal připustit nebo představit před rokem 2020. Jsme rádi, že toto nepříjemné období máme za sebou, za posledních šest měsíců jsme se výrazně stabilizovali a vracíme se k dodacím termínům, které jsou 3-6 měsíců, podle typu produktu. Produkty, kde je dodací lhůta 9 a více měsíců, jsou už výjimkou.
Jak vnímáte důležitost sociálních sítí v dnešní době?
Ve firemním prostředí bez nich prakticky nejde existovat, jsou běžnou součástí komunikace s trhem, se zákazníky a partnery. K soukromému používání se nechci vyjadřovat, tam si naštěstí každý sám může vybrat, kolik času chce „na sítích“ trávit.
Jak se po práci nejlépe odreagujete?
Pro mě je odreagováním kombinace sportu, divadla a dobrého jídla, to vše ve společnosti mých nejbližších – manželky, dcery, syna, přátel.
Na jakém zajímavém místě jste v poslední době byl?
S manželkou nás baví Itálie. Vím, že to může znít fádně, ale jejich přátelská atmosféra, skvělé jídlo a bezkonkurenční espresso nás lákají každý rok - zima nebo léto. Abych byl konkrétní, vloni na začátku léta jsme se vydali na Sardinii. Nejsme resortní typ, tak jsme na doporučení navštívili lokalitu Costa Paradiso. Úžasné místo.
Jaká IT vychytávka dle Vás ještě není na trhu, resp. jaká by se Vám hodila doma?
Nejsem popravdě fanda do IT vychytávek, naše domácnost je klasická "tlačítková". A bezpečnostní perimetr je ve správě naší fenky Elzy. Pošťáci a speditéři jsou rádi, že mohou nechat balíčky před plotem :-)
Jaká výzva (ať už pracovní nebo soukromá) vás v nejbližší době čeká?
Pracovně na konci března se po delší pauze budeme účastnit Retail Summitu v Praze. Je to kongres retailového oboru, která obchodně patří k našim nejdůležitějším. Na této akci s více jak 20letou tradicí chceme společně s partnery ARICOMA, ZEBRA a ALEF ukázat, jak řešení postavené na našich technologiích umí zefektivnit provoz obchodních řetězců.
Jste ohledně vývoje v následujícím roce optimista, nebo máte spíše obavy?
Jsem optimista, v obchodě to ani jinak nejde. Poslední 2 roky nebyly pro můj tým jednoduché. Ale pro koho jednoduché byly? Věřím, že nás čekají zase normální časy. Je třeba být u našich zákazníků, naslouchat jim, ale i inspirovat. V tomhle se business nemění, je stále o lidech.
Co očekáváte od následujících měsíců či let?
Velkou prioritou bude další rozvoj kybernetické bezpečnosti, mimo jiné z důvodu nastupující směrnice EU pod názvem NIS2, která přinese od roku 2024 řadu nových povinností zhruba šesti tisícům českých firem. Mimo jiné budou hlásit bezpečnostní incidenty, podstupovat audity a kromě technologické stránky věci se budou muset připravit také procesně. Nové hrozby a obranu před nimi musejí tak jako tak řešit všechny firmy, nicméně nová směrnice tomu dá preciznější pravidla. Už teď pomáháme českým firmám připravit se na tuto výzvu a s několika lokálními partnery jsme připravili bezplatný „security check“, který si firmy mohou aktivovat a rychle zjistit, jaká ohrožení na ně míří a jak se lépe bránit. Pokud se podívám na tradiční síťařinu, tak trendem bude efektivnější správa drátových a bezdrátových sítí propojující prvky vyšší míry automatizace, účinnějšího a rychlejšího trouble shootingu, využití umělé inteligence. IT oddělení našich zákazníků jsou velice "štíhlé týmy", které budou potřebovat šikovné technologie a nástroje na jejich správu.
Autor: Marketing