Rozhovor s Karlem Plačkem z firmy Samsung

Pro naše zákazníky nám Karel Plaček, zástupce společnosti Samsung, odpověděl na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.

 

Došlo u vás ve firmě v poslední době k něčemu významnému/zásadnímu?

Záleží na úhlu pohledu, co je významné/zásadní. Např. stejně jako v jiných oborech/firmách došlo i u nás k „racionalizaci“ investic a stejně jako každý dobrý hospodář si více rozmýšlíme, do čeho budeme investovat peníze i čas a proč. Hodně důležitý je pro nás poměr cena/výkon. Co se týče týmu, máme nový Retail tým (zaměřující se na vystavení výrobků a komunikaci v prodejnách s koncovým zákazníkem) a také tzv. Channel Marketing, který mj. pomáhá právě s rozhodnutím, co, jak a s kým budeme v danou dobu „provádět“. V neposlední řadě, i u nás došlo k tzv. home office režimu a co bylo před pár lety nemyslitelné, to se stalo součástí naší práce.

V čem pro vás byl loňský rok nejtěžší, nebo naopak nejjednodušší?

Nejtěžší byly „dozvuky“ C-19 krize, a s tím spojené problémy se zásobováním a logistikou. Všeobecně těžké je každým rokem obhajovat vedoucí postavení na trhu a přitom přinášet stále něco inovativního a netradičního (ať už jde o nové produkty, služby nebo komunikaci a práci se zákazníkem). Příjemný byl určitě návrat „k normálu“ a zrušení posledních opatření.

Co podle vás IT trh trápí nejvíce?

Očekávání. Ať už na straně prodejců s očekávanou výškou prodejů vs. realita, tak na straně zákazníků a jejich někdy nereálných představ o fungování prodejního kanálu a výroby. U některých segmentů je to určitě ochlazení poptávky a chybějící inovace.

V čem vidíte potenciál?

Za mobilní trh bych vypíchnul další fázi přechodu na 5G sítě, který s sebou přináší mnoho nových příležitostí. Dále nositelnou elektroniku – přesněji chytré hodinky. Lidé totiž dávají svému zdraví větší a větší důležitost. A zlepšení propojitelnosti různých zařízení a platforem. V globálu jsem hodně zvědavý na další kroky umělé inteligence, strojového učení a práci všech firem s udržitelností (od výroby až po následnou likvidaci produktů a jejich uvedení zpět).

O jaké vaše produkty je na českém a slovenském trhu největší zájem?

Pokud budu hovořit o mobilní divizi, tak nejvíce prodáváme chytré telefony (jmenovitě Galaxy A54 následovaná Galaxy S23), dále jsou to tablety (Tab A8 a Tab S6 Lite) a chytré hodinky (Galaxy Watch5).

Proč by měli koncoví zákazníci pracovat právě s vašimi produkty?

Za prvé, nabízíme široké spektrum produktů - v mobilní divizi (chytré telefony a hodinky, tablety, sluchátka a software) i na poli domácích spotřebičů (TV, lednice, pračky, vysavače, klimatizace, monitory, profesionální panely, paměťové karty). Za druhé, samozřejmostí je pak propojitelnost všech našich produktů a jejich využitelnost v rámci ekosystému a následné správy (např. přes SmarThings), která zlepšuje a zjednodušuje denní život. Nemůžeme vynechat ani bezpečnost, která je lokálními zákazníky často opomíjená. Naše platforma Samsung Knox je na nejlepší světové úrovni, ať už chce zákazník ochránit své osobní nebo i pracovní data. A v neposlední řadě je to samotný produkt, jeho kvalitní zpracování za použití těch nejlepších materiálů, kvalita jednotlivých komponent (displej, fotoaparát, procesory) a samozřejmě poprodejní servis a jeho kvalita.

Jak se obecně daří Vaší značce?

Celosvětově (vč. ČR i SR) si již po mnoho let držíme první příčku v prodejích chytrých telefonů. Nejvíce mě těší naše dominance na trhu ohebných zařízení, kdy naše telefony řady Z dominují na všech trzích. Trend prodejů je za poslední rok také velice pozitivní.

Jak se díváte na trend prodávat cokoli jako službu? Čím si vysvětlujete rostoucí zájem o XaaS, tedy prodávat cokoli jako službu?

Vlastnit fyzicky určité statky je značně ovlivněno dobou, ve které jsme vyrůstali. A ač nepatřím mezi nejmladší generaci, která je tímto trendem všeobecně známá, sám se mu nebráním a naopak ho v některých částech aktivně využívám. Hlavním argumentem je úspora finančních prostředků, šetrnost k planetě a minimalizace starostí s „vlastněním“ čehokoliv.

Vidíte smysl v investicích do udržitelnosti/ekologie?

Naprosto ANO. Jako otec chci planetu dalším generacím předat v lepším stavu. Na druhou stranu vím, že nic není černobílé, a proto se na některé kroky v této oblasti dívám realisticky s ohledem na aktuální situaci.

Jak vnímáte důležitost sociálních sítí v dnešní době?

Z pohledu práce jsem samozřejmě rád za jejich velké využívání, naopak z osobního pohledu již tak velké nadšení nesdílím. Je to každopádně trend a další logický krok ve vývoji lidstva, a je jen na nás, jak se s ním popereme a využijeme v dobrém.

Jak se po práci nejlépe odreagujete?

Aktuálně mě nejvíce „zaměstnává“ můj malý syn a jakékoliv společné aktivity. :-) Neméně důležitý je pro mě sport a pohyb všeobecně.

Na jakém zajímavém místě jste v poslední době byl?

Začátkem roku jsem měl příležitost navštívit CES a prohlédnout si aktuální trendy na poli elektroniky, zdraví a nových trendů. Neméně zajímavý byl pohled na denní a noční život v dané městě = Las Vegas.

Jaká IT vychytávka dle Vás ještě není na trhu, resp. jaká by se Vám hodila doma?

Aktuálně bych uvítal, jako ve filmu „Já, robot“, jednoho takového pomocníka domů (na úklid, drobné opravy, vaření atd.).

Jaká výzva (ať už pracovní nebo soukromá) vás v nejbližší době čeká?

Pracovně určitě uvedení nových produktů, které doufám i letos představíme. :-) A soukromě je to každodenní výchova syna.

Je nějaká oblast IT, do které se nově chystáte pustit?

Zde se obávám, že nemohu komentovat další kroky naší firmy, ale ano, globálně prodáváme produkty, které ještě na našem trhu nemáme oficiálně k dostání, a to bych rád změnil.

Jste ohledně vývoje v následujícím roce optimista, nebo máte spíše obavy?

Všeobecně si stojím za tvrzením „Jaké si to uděláš, ...“. Každopádně při pohledu na makro a mikro-ekonomické ukazatele jsem lehce nervózní.

Co očekáváte od následujících měsíců či let?

Doufám ve všeobecné zklidnění, zaměření se na sebe, tvrdou práci, ale i odpočinek a zábavu. Osobně se chci dále vzdělávat a zlepšovat v tom, co dělám.

 

Autor: Marketing